Těžištěm práce výchovného poradce je prevence. Orientuje se tedy na:
- práci s výchovně problémovými dětmi
- spolupráci s rodinou hlavně v poradenské činnosti
- spolupráci s institucemi v šíření dalších výchovných a prevenčních postupů v práci s problémovými dětmi
- spolupráci s pracovníky školy při řešení otázek v postupech výchovné práce s problémovými dětmi
- na základě znalosti dětí, jejich postojů, specifických zvláštností a možností působit poradensky ve spolupráci s pedagogy, školami a institucemi při výběru v profesním a společenském uplatnění
Do pracovní náplně výchovného poradce patří mimo jiné:
V oblasti metodické a informační činnosti:
- metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc
- uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesně orientačních, sociálních a jiných důvodů
- informuje rodiče žáků a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a diagnostických ústavů, o možnostech využití jejich odborných služeb
- organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků.
V oblasti práce se žáky s výukovými a výchovnými problémy:
- pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických žáků, dává návrhy na další péči o tyto žáky
- pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření
- podává návrhy na vyšetření v pedagogicko psychologické poradně nebo ve speciálně pedagogickém centru pro žáky s vývojovými poruchami čtení a chování i pro žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením
- ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech zaměřených na nápravu problematických žáků
Ve specifické oblasti:
- pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák)
- spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci zejména s odborem sociálně právní ochrany dětí, sociálním kurátorem, s Policií ČR a krizovým centrem pro děti a rodinu
V oblasti volby povolání:
- poskytuje poradenskou činnost pro rodiče a žáky při volbě povolání
- zjišťuje zájem žáků o studium ve středních školách, spolupracuje s třídními učiteli
- je zodpovědný za správné vyplnění a včasné odeslání přihlášek do středních škol
- podílí se na tvorbě tematického plánu učiva volba povolání
Učitelé se na výchovného poradce obracejí v případě
- výskytu agresivního chování ve třídě
- signálů o potížích žáka (osobnostní, rodinné, vztahové)
- náhlém i trvalém neúspěchu v učení
- obtížné komunikaci, konfliktu s rodiči
- porušování pravidel soužití ve škole žákem
- krádežích ve třídách