4. třídy (K. Golová, H. Sekelská)

Výuka o klimatu prakticky a v souvislostech

27.06.2025

Ve školním roce 2024 – 25 se žáci čtvrtých tříd zapojili do projektu „Výuka o klimatu prakticky a v souvislostech“ pod záštitou Vzdělávacího a kulturního centra Broumov.

Každý měsíc pod vedením zkušených lektorek Mgr. Šárky Vávrové a Ing. Evy Hrubé probíhaly celodenní aktivity.

Základem projektu bylo propojení teorie s praxí – žáci se nejen seznamovali s vědeckými fakty a daty o klimatu, ale především zkoumali, analyzovali a hledali environmentální souvislosti ve svém okolí a také jejich konkrétní řešení.

Čtvrťáky bavily především chvíle, kdy mohli praktické terénní aktivity zažít na vlastní kůži, a to především u tůní v Otovicích. Mohli si vyzkoušet pozorování vodních organismů během biomonitoringu – lovili bezobratlé živočichy, určovali druhy a zaznamenávali jejich výskyt do pracovních listů. Na výletech do blízkého i vzdálenějšího okolí pak porovnávali skladbu živočichů tůní a jejich okolí v Otovicích např. s rybníčky v Hejtmánkovicích a tůněmi na Josefovských loukách.

Uvědomili si, že o tůně je třeba pečovat a podle svých možností se zapojili do jednoduchých praktických zásahů, jako bylo odstraňování invazivních druhů nebo péče o výsadbu původních druhů v okolí tůní.

Jsme moc rádi, že jsme se daného projektu mohli zúčastnit, protože se jedná o místně zakotvené učení. Děkujeme lektorkám Šárce a Evě za ochotu, vstřícnost a odborné vedení. Těšíme se na další spolupráci.

Za čtvrté třídy Masarykovy ZŠ Broumov Květa Golová a Helena Sekelská

 

CESTA DO HLAVNÍHO MĚSTA

12.06.2025

Minulý týden jsme se školou vyrazili na výlet do Prahy. Vyjeli jsme brzy ráno a těšili se, co všechno uvidíme. Nejprve jsme navštívili Pražský hrad, kde jsme si prohlédli katedrálu sv. Víta. Byla tam spousta turistů a kolem nás to žilo.
 
Také jsme viděli standartu na Pražském hradě, což znamená, že je prezident doma. Pak jsme se přesunuli na Karlův most, kde jsme obdivovali sochy a krásný výhled na Vltavu. Potom jsme dorazili na Staroměstské náměstí. Nejvíce mě zaujal staroměstský orloj. Každou hodinu se na něm objevují figurky apoštolů v malých okénkách.
Výlet se mi moc líbil. (Evelína R.)
 
Ke konci školního roku jsme jeli na výlet do Prahy. Po dlouhé jízdě jsme vystoupili na parkovišti pod Pražským hradem. Přes nádvoří jsme došli ke katedrále sv. Víta a v ní jsme viděli gotická okna. Také jsme se byli kouknout na Vladislavský sál, kde se dříve pořádaly rytířské souboje. Dále naše kroky vedly do Zlaté uličky. Tam jsme se rozešli a šli se koukat po obchodech. Po nákupech jsme se sešli a přes Karlův most došli na Staroměstské náměstí, kde jsme sledovali orloj v akci. Při průchodu Železnou ulicí jsme viděli sochu, která se jmenuje Plášť svědomí. Došli jsme pod Prašnou bránu a viděli jsme Obecní dům. Tam naše procházka Prahou končila. (Gábina K.)
 
Čtvrťáci, kteří navštívili hlavní město, děkují paní učitelce Jindřišce Vašákové za skvělé průvodní slovo během procházky Prahou.
 
Květa Golová, Helena Sekelská

Projekt O klimatu prakticky a v souvislostech 

23.02.2025

Na konci ledna jsme ve čtvrtých třídách právě v polovině zajímavého projektu.
Projekt O klimatu prakticky a v souvislostech se zaměřuje na zvyšování povědomí o
klimatických změnách a jejich dopadech. Tento projekt probíhá pravidelně každý měsíci a
zapojuje děti 4. tříd do různých praktických aktivit, které jim pomáhají lépe pochopit
souvislosti mezi jejich každodenním chováním a životním prostředím. Spojuje teoretické
znalosti o klimatu s konkrétními kroky, které mohou děti podniknout pro ochranu přírody.

Projekt probíhá ve spolupráci s pracovnicemi Maiwaldovy akademie Mgr. Šárkou Vávrovou a
Ing. Evou Hrubou. Lektorky aktivity připravují tak, aby dětem umožnily zapojit se do
praktických činností, které podporují jejich ekologické myšlení a zodpovědnost za planetu.
Jedna z aktivit v projektu je péče o rostliny kolem tůní. Děti se starají o rostliny, které už byly
vysazené, a učí se, jak péče o rostliny přispívá k zdraví ekosystému a jak důležitá je jejich role
v udržování rovnováhy přírody. Tato aktivita zahrnuje například odstraňování plevele,
pozorování růstu rostlin a osídlování nově vybudovaných tůní.
Další aktivity se týkají vnímání okolní přírody všemi smysly, např. měly děti za úkol „fotit“
místa, která je zaujala. Tento kreativní přístup pomohl dětem soustředit se na detaily přírody,
vnímat krásu a křehkost krajiny.
Těšíme se na další pokračování.

Za 4.A a 4.B Květa Golová a Helena Sekelská

 

Od "jinovatky" k módní přehlídce

16.01.2025

Při výtvarné výchově jsme si pohrávali s nůžkami a papírem, vznikaly nám zajímavé tvary, které jsme nazývali " JINOVATKOU". Po chvilce hraní s papírem si mnozí žáci nasadili výtvory na hlavu a už chyběl jenom krůček k zajímavé módní přehlídce extravagantních klobouků. Moc jsme si to užili a nasmáli.

Květa Golová a Lucie Semeráková

"ŠTĚDRÝ DEN" ve 4.A

30.12.2024

Pátek 20.12. jsme si užívali tvoření, povídání o lidových zvycích a poslechu vánočních koled.

Květa Golová

Dopravní hřiště

17.10.2024

Během celého září se čtvrťáci pilně připravovali na první jízdy podle předpisů, které je čekaly na dopravním hřišti.
Ve čtvrtek 10.října vyrazily čtvrté třídy do Náchoda – Bělovse na Dětské dopravní hřiště. Průběh celého dopoledne a své dojmy následně děti zachytily v textech.
…....„Když jsem jel se třídou na dopravní hřiště, měl jsem velká očekávání. Byl jsem tak napjatý, že jsem si myslel, že vybuchnu. Když jsme přijeli, uvítal nás milý pán. První můj dojem z něho byl ale jiný. Na první pohled vypadal, abych řekl pravdu, protivně, ale nikdy nesuďte člověka podle vzhledu. A tím jsem se řídil. Když jsme měli nasednout na kolo, byl jsem nervózní. A proč, ptáte se? No protože na kole jsem sice uměl, ale ne dokonale, a to kvůli zdravotním problémům. Když jsme už měli jet, nešlo se mi rozjet. Nabízeli mi koloběžku, ale já jsem odmítl, poněvadž jsem věděl, že to zvládnu. A taky ano. Když jsem se rozjel, šlo to jak po másle. Celé dopravní hřiště jsem si projel, myslel jsem si, že bude větší. Největší problém mi dělalo zastavit se a pak se rozjet. Kupříkladu u semaforů, když byla červená. Pak jsme šli do učebny, ale ještě před tím, než vám řeknu mé dojmy z učebny, musím říct, že na kole mě to moc bavilo. Mé dojmy z učebny byly jiné než ze hřiště. Byla to taková nuda část, ale důležitá! Když skončil výklad v učebně, jeli jsme zpátky do Broumova. Ještě musím poděkovat paní učitelce, asistentce, lektorům a paní v učebně.“ (Jakub Jirman, 4.B)

Helena Sekelská a Květa Golová

Plavecký výcvik 4.A v plném proudu!

02.10.2024

Naši čtvrťáci mají za sebou už druhou lekci a ve vodě jsou jako doma! S radostí sledujeme, jak se každý týden zlepšují, a díky milým a ochotným instruktorům se můžeme spolehnout, že o ně nemusíme mít žádné obavy. Bezpečnost a zábava jdou ruku v ruce, a co je nejdůležitější – plavání děti opravdu baví!


Těšíme se na další lekce a na všechny nové dovednosti, které si děti osvojí!

#PlaveckýVýcvik #RadostZPlavání #NašiŠikulové

Barbora Bejdáková

Načíst starší články